ALGEMENE VOORWAARDEN

  1.  Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Opdrachtnemer:

De fotograaf die deze algemene voorwaarden hanteert, te
weten Evelyn Slabbekoorn, tevens handelend onder naam
Pictures by Eef, en ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel onder het nummer 73803898;

  • Opdrachtgever:

De natuurlijke persoon, al dan niet handelend in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, of rechtspersoon die
opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het leveren van
producten en/of diensten;

Producten en /of diensten alle werkzaamheden, in welke vorm dan ook, op het gebied
van fotografie, beeldbewerking, levering van foto’s (al dan
niet digitaal), en aanverwante diensten, in de breedste zin
van het woord, die opdrachtnemer voor of ten behoeve van
opdrachtgever verricht;

Overeenkomst iedere overeenkomst, evenals (rechts)handelingen ter
voorbereiding en ter uitvoering daarvan, tussen
opdrachtnemer en opdrachtgever met als doel
opdrachtnemer producten en/of diensten te (laten) leveren
in opdracht of ten behoeve van opdrachtgever;
Partijen opdrachtnemer en opdrachtgever samen.
2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door opdrachtnemer gedane
aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten,
geleverde producten en overige verrichte handelingen, tenzij schriftelijk anders
overeengekomen. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing wanneer er
uit een overeenkomst een vervolgovereenkomst en/of meerwerk voortvloeit.
2. Van deze algemene voorwaarden kan niet worden afgeweken, tenzij beide partijen
uitdrukkelijk schriftelijk anders met elkaar overeenkomen.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende/afwijkende algemene voorwaarden
van opdrachtgevers en/of van derden uitdrukkelijk uit.
4. Opdrachtnemer heeft het recht deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
Wijzigingen zullen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten overeenkomsten.
Opdrachtnemer zal de meest recente versie van de algemene voorwaarden aan
opdrachtgever ter hand stellen dan wel deze op de website publiceren.

5. Wijzigingen van algemene voorwaarden zullen na veertien (14) dagen, nadat
opdrachtgever op de hoogte is gesteld, van kracht zijn. Enkel een opdrachtgever die niet
handelt in de hoedanigheid van een beroep of bedrijf heeft het recht de overeenkomst te
ontbinden, indien hij niet akkoord gaat met de aangekondigde wijziging(en). Dit geldt niet
voor opdrachtgevers handelend in de hoedanigheid van beroep of bedrijf, zij zijn
gehouden de wijziging(en) te accepteren.
6. Indien één of meer bepalingen uit deze algemene voorwaarden op enig moment geheel
of gedeeltelijk nietig zijn verklaard, nietig mochten worden verklaard of vernietigd worden,
dan blijven de overige bepalingen in deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
Partijen zullen in overleg treden om een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige of
vernietigde bepaling overeen te komen. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de
strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
7. Indien opdrachtnemer op eigen initiatief ten gunste van de opdrachtgever afwijkt van deze
algemene voorwaarden, kunnen daar door de opdrachtgever nimmer enige rechten aan
ontleend worden.
3 Aanbiedingen en offertes
1. Een door opdrachtnemer uitgebrachte offerte is geldig gedurende een termijn van
veertien (14) dagen na dagtekening, tenzij anders aangegeven. Zolang de offerte niet door
opdrachtgever is aanvaard, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de offerte te
herroepen.
2. Een aanbod en/of offerte wordt schriftelijk door de opdrachtnemer aangeboden, tenzij
spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
3. Een aanbod en/of offerte kan gebaseerd zijn op de door opdrachtgever verstrekte
gegevens. Indien na het aanbod en/of de offerte blijkt dat de verstrekte gegevens (geheel
of gedeeltelijk) onjuist en/of achterhaald zijn, heeft opdrachtnemer het recht de
betreffende prijzen en andere voorwaarden aan te passen.
4. Opdrachtnemer kan niet aan een aanbod en/of offerte worden gehouden indien de
opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat het aanbod en/of de offerte, dan wel een
onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving, druk-, zet- of typefout bevat.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot levering van een deel
van de in de aanbieding en/of offerte begrepen producten en/of tot het verrichten van een
gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
6. Opdrachtnemer mag opdrachten zonder enige opgave van redenen weigeren.
7. Aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten of nabestellingen.
4 Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand nadat de opdrachtgever het aanbod en/of de offerte
schriftelijk heeft aanvaard. Mondelinge aanvaarding van de opdrachtgever verbindt
opdrachtnemer slechts, nadat opdrachtgever de aanvaarding schriftelijk heeft bevestigd.
2. Wanneer de aanvaarding door de opdrachtgever, al dan niet op ondergeschikte punten,
afwijkt van het aanbod van opdrachtnemer, komt de overeenkomst pas tot stand indien
opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk met deze afwijking(en) heeft ingestemd.

3. In gevallen waar opdrachtnemer producten en/of diensten levert in opdracht van
opdrachtgever zonder dat er een aanbod en/of offerte is vooraf gegaan, is opdrachtnemer
pas aan deze opdracht gebonden nadat opdrachtnemer deze schriftelijk aan de
opdrachtgever heeft bevestigd, of zodra opdrachtnemer – zonder tegenwerping van de
opdrachtgever – met de uitvoering is begonnen.
4. Het wijzigen van een aanvaarde opdracht kan alleen met schriftelijke goedkeuring van
beide partijen. Eventuele meerkosten als gevolg van een wijziging komen ten laste van de
opdrachtgever. Opdrachtnemer informeert opdrachtgever zo spoedig mogelijk over
eventuele meerkosten. Wijzigingen kunnen met zich meebrengen dat de overeengekomen
levertijd c.q. uitvoeringstermijn door opdrachtnemer wordt overschreden, hetgeen als
overmacht wordt beschouwd.
5. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is de overeenkomst te wijzigingen en/of aan te vullen, stelt
opdrachtnemer opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. Partijen zullen
tijdig en in onderling overleg overgaan tot aanpassing van de overeenkomst.
6. Opdrachtnemer is gerechtigd een opdracht te weigeren of voortijdig te beëindigen indien
de opdracht in strijd is met geldende wet- en regelgeving, of naar haar oordeel
onverenigbaar is met haar professionele standaarden of integriteit.
5 Verplichtingen opdrachtgever
1. Opdrachtgever stelt alle informatie, gegevens, documenten en/of materialen die relevant
zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst vóór de door opdrachtnemer
genoemde deadline, in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan
opdrachtnemer.
2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter
beschikking gestelde informatie, gegevens, documenten en/of materialen. Dit geldt ook
indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet
anders voortvloeit.
3. Stelt de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door opdrachtnemer
redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens, documenten en/of materialen beschikbaar
en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit
voortvloeiende (extra) kosten en/of (extra) uren voor rekening van de opdrachtgever.
Opdrachtnemer is daarnaast gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden
middels een schriftelijke verklaring, zonder recht op enige (schade)vergoeding van de
opdrachtgever.
4. Opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer toegang te verschaffen tot de locatie, het
pand c.q. de ruimte waar de overeengekomen diensten c.q. werkzaamheden door
opdrachtnemer zullen worden uitgevoerd, alsmede de daarvoor benodigde
voorzieningen, aansluitingen en door de opdrachtnemer benodigde materialen te
verzorgen. Loopt de uitvoering van de overeenkomst vertraging op door het niet, niet tijdig
of niet behoorlijk nakomen van genoemde de in voorgaande zin genoemde zaken, dan
komen de daaruit voortvloeiende (extra) kosten en/of (extra) uren voor rekening van de
opdrachtgever. Indien opdrachtnemer door toedoen van opdrachtgever niet tijdig op de
overeengekomen locatie aanwezig kan zijn, of pas later kan aanvangen met de

werkzaamheden, dan vervalt de verloren tijd, zonder dat opdrachtgever aanspraak kan
maken op verlenging of compensatie.
5. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het
moment dat opdrachtgever aan de verplichtingen bedoeld in dit artikel heeft voldaan.
6. Opdrachtgever dient zich gedurende de uitvoering van de overeenkomst te gedragen als
een zorgvuldig en behoorlijk opdrachtgever. Opdrachtgever dient met zorg en
inachtneming van de gebruikelijke voorzichtigheid om te gaan met zaken, materialen,
hulpmiddelen en/of apparatuur die door opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld.
Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan of verlies van deze zaken, behoudens voor
zover opdrachtgever kan aantonen dat de schade niet aan hem kan worden toegerekend.
7. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen, komen alle kosten verbonden aan
het huren van locaties, aanvullende apparatuur, rekwisieten, styling, visagie of andere
aanvullende faciliteiten volledig voor rekening en risico van opdrachtgever. Dit geldt
eveneens voor eventuele schade of kosten voortvloeiend uit annuleringen,
wijzigingsverzoeken of onvoorziene omstandigheden op locatie.
8. Opdrachtgever draagt zorg voor optimale omstandigheden voor de uitvoering van de
werkzaamheden door opdrachtnemer. Hieronder vallen onder meer een veilige
werkomgeving, voldoende ruimte, geschikte lichtomstandigheden en afwezigheid van
belemmerende factoren. Indien opdrachtnemer tijdens de uitvoering van de
werkzaamheden mondelinge aanwijzingen of adviezen verstrekt, is opdrachtgever zelf
verantwoordelijk voor het al dan niet opvolgen daarvan.

6 Uitvoering van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd.
2. Opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit, met
inachtneming van haar eigen artistieke en creatieve vrijheid en overeenkomstig de eisen
van goed vakmanschap. Opdrachtnemer heeft slechts een inspanningsverplichting ten
aanzien van geleverde diensten en kan niet worden aangesproken vanuit een
resultaatsverplichting. Opdrachtnemer kan daarom niet aansprakelijk worden gesteld
voor tegenvallende resultaten en/of het niet behalen van beoogde doelstellingen naar
aanleiding van een door haar geleverde dienst en/of product.
3. De bewerking van foto’s valt onder de artistieke vrijheid van opdrachtnemer en omvat in
de basis het professioneel aanpassen van licht, kleur en contrast, conform haar eigen stijl
en inzicht. Opdrachtnemer bepaalt welke bewerkingen passend zijn binnen de opdracht
en het beoogde eindresultaat. In voorkomende gevallen kan zij naar eigen inzicht storende

elementen, zoals objecten of personen, uit een foto verwijderen. Bewerking van gezichts-
of lichaamskenmerken – waaronder het wijzigen van lichaamsvormen, huidstructuur of

gelaatskenmerken – maakt geen deel uit van de standaardbewerking. Indien
opdrachtgever aanvullende bewerkingen van deze aard wenst, worden deze enkel
uitgevoerd na voorafgaande schriftelijke bevestiging en tegen een aanvullende vergoeding
als meerwerk.

4. De overeenkomst wordt enkel ten behoeve van de opdrachtgever uitgevoerd. Derden
kunnen aan de inhoud van de overeenkomst geen rechten ontlenen, onder welke naam
en/of titel dan ook.
5. Opdrachtgever is niet gehouden de door opdrachtnemer voorgestelde handelingen,
adviezen of instructies op te volgen. Opdrachtgever is en blijft volledig verantwoordelijk
voor de keuzes die hij maakt en de gevolgen van de uitvoering van voorgestelde of
geadviseerde handelingen.
6. Opdrachtgever verklaart zich op de hoogte van de fotografiestijl en bewerkingswijze van
opdrachtnemer, zoals die kenbaar is uit eerder werk, portfolio of andere openbaar
toegankelijke uitingen van opdrachtnemer. De artistieke invulling van de opdracht valt
onder de creatieve vrijheid van opdrachtnemer.
7. Hoewel opdrachtnemer zich inspant om alle belangrijke momenten tijdens een opdracht
vast te leggen, kan zij niet garanderen dat elk afzonderlijk moment wordt geregistreerd.
8. Wanneer opdrachtgever ontevreden is over de geleverde foto’s, maar deze
ontevredenheid het gevolg is van omstandigheden of keuzes die vooraf kenbaar waren,
vormt dit geen grond voor een kosteloze herhaling van de fotosessie. Voorbeelden van
dergelijke vooraf kenbare factoren zijn onder meer de kledingkeuze van opdrachtgever of
geportretteerden, zichtbaar aanwezige weersomstandigheden op het moment van de
shoot, of de wijze van bewerken zoals deze door opdrachtnemer doorgaans wordt
toegepast.
9. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst in fasen uit te voeren.
10. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft opdrachtnemer het recht de
uitvoering van die onderdelen die tot de volgende fase of fasen behoren op te schorten
totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase (schriftelijk)
heeft goedgekeurd en opdrachtgever voor die dienst betaald heeft. Opdrachtgever mag
niet op onredelijke gronden die goedkeuring onthouden.
11. Opdrachtnemer heeft het recht om (delen van) de overeengekomen werkzaamheden te
laten uitvoeren door derden, waaronder mede begrepen een second shooter, assistent,
beeldbewerker of andere bij de uitvoering betrokken professional.
12. Indien opdrachtnemer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden hinder of
tegenwerking ondervindt – bijvoorbeeld doordat opdrachtgever gelijktijdig gebruikmaakt
van een andere fotograaf of videograaf – is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor een
eventuele vermindering van het fotografisch resultaat als gevolg daarvan.
13. Opdrachtnemer heeft het recht om elk uitgevoerd gedeelte afzonderlijk te factureren en
daarvoor betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur door de opdrachtgever niet
wordt voldaan, is opdrachtnemer niet verplicht tot uitvoering van de volgende fasen en
heeft zij het recht de overeenkomst op te schorten.
7 Leverings- en uitvoeringstermijnen
1. Opdrachtnemer streeft ernaar de bewerkte foto’s te leveren binnen een termijn van
veertien (14) dagen na de datum van de fotoshoot. De uiterste leveringstermijn bedraagt
drie (3) weken na de datum van de fotoshoot, tenzij partijen schriftelijk anders zijn
overeengekomen.

2. Voornoemde termijnen zijn streefdata en dienen uitdrukkelijk niet te worden aangemerkt
als fatale termijnen in de zin van de wet. Overschrijding van de genoemde termijnen geeft
opdrachtgever geen recht op ontbinding, opschorting of schadevergoeding, tenzij er
sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van opdrachtnemer.
3. Indien opdrachtgever bepaalde gegevens, keuzes of instructies dient aan te leveren die
noodzakelijk zijn voor de voltooiing van de dienst, vangt de leveringstermijn pas aan op
het moment dat opdrachtnemer deze benodigde informatie volledig heeft ontvangen.
4. Opdrachtgever ontvangt de foto’s in digitale vorm, in hoge resolutie en in kleur, tenzij
uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer is nimmer gehouden
om onbewerkte bestanden, waaronder RAW-bestanden, aan opdrachtgever te leveren,
tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
5. Opdrachtnemer bepaalt zelfstandig welke foto’s aan opdrachtgever worden geleverd.
Opdrachtnemer is niet gehouden om alle tijdens de fotosessie gemaakte beelden aan te
leveren, noch om opdrachtgever inzage of toegang te verlenen tot niet-geselecteerde of
niet-bewerkte foto’s. De beeldselectie en eindoplevering vallen onder de professionele en
creatieve beoordeling van opdrachtnemer.
6. Indien opdrachtnemer verwacht dat de leveringstermijn niet zal worden gehaald, stelt zij
opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte onder opgave van een nieuwe,
redelijke termijn.
7. Levering van digitale bestanden geschiedt op een door opdrachtnemer te bepalen wijze,
bijvoorbeeld via downloadlink (zoals WeTransfer), online galerie of ander elektronisch
overdrachtsmiddel. Het risico van verlies, beschadiging of ongeautoriseerde toegang tot
de geleverde bestanden gaat over op het moment waarop opdrachtnemer de bestanden
heeft verzonden en de toegang daartoe aan opdrachtgever is verstrekt. Het is de
verantwoordelijkheid van opdrachtgever om de bestanden tijdig te downloaden en op te
slaan.
8 Tarieven en betaling
1. Alle door opdrachtnemer gehanteerde prijzen zijn uitgedrukt in euro’s, inclusief btw, maar
exclusief bijkomende kosten, zoals reis- en verblijfkosten, parkeerkosten, kosten voor
locatiehuur, styling, visagie, nabestellingen, verzend- en administratiekosten, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld of schriftelijk anders overeengekomen.
2. Voor reisbewegingen wordt een kilometervergoeding in rekening gebracht op basis van
de afstand (heen en terug) vanaf de vestigingsplaats van opdrachtnemer tot de
overeengekomen locatie. Hierbij wordt uitgegaan van het door de Belastingdienst
vastgestelde onbelaste tarief, dat op het moment van opstellen van deze voorwaarden €
0,23 per kilometer bedraagt, tenzij een ander tarief schriftelijk is overeengekomen.
3. Indien de fotoshoot langer dan vijf (5) aaneengesloten uren duurt, is opdrachtnemer
gerechtigd een bedrag van € 25 per persoon die namens opdrachtgever bij de fotoshoot
betrokken is, in rekening te brengen ter dekking van maaltijd- en consumptiekosten.
Indien de fotoshoot acht (8) of meer aaneengesloten uren duurt, wordt dit bedrag
nogmaals in rekening gebracht. Opdrachtnemer is gerechtigd deze kosten separaat te
factureren of op te nemen in de eindafrekening, tenzij schriftelijk anders is
overeengekomen. Het staat opdrachtgever vrij in plaats daarvan op eigen kosten adequate

maaltijdvoorziening ter plaatse te organiseren, mits vooraf overeengekomen met
opdrachtnemer.
4. Alle prijzen die opdrachtnemer voor haar producten en/of diensten hanteert, op de
website of anderszins kenbaar maakt, kan opdrachtnemer te allen tijde wijzigen indien
opdrachtnemer dit nodig acht. Voorafgaand aan de ingang van een prijswijziging, deelt
opdrachtnemer de prijswijziging mee aan de opdrachtgever. Indien de prijzen van de
aangeboden diensten en/of producten stijgen na de totstandkoming van de
overeenkomst, is de opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst te annuleren per de
datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen ten gevolge van een wettelijke
regeling of wettelijke bepaling zijn hierbij uitgesloten.
5. Indien opdrachtnemer, door omstandigheden ten tijde van de offerte of de
opdrachtbevestiging onbekend, meer werk moet verrichten dan is overeengekomen in de
offerte of opdrachtbevestiging, is opdrachtnemer gerechtigd de daaruit voortvloeiende
meerkosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen. De opdrachtgever is gehouden
tot betaling van deze meerkosten. Opdrachtnemer zal opdrachtgever informeren over het
meerwerk c.q. de meerkosten.
6. Na totstandkoming van de overeenkomst stuurt opdrachtnemer een factuur voor het
volledige bedrag. Facturen dienen binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum te
worden voldaan, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen, op de factuur
een andere betaaltermijn staat vermeld, of de aard van de werkzaamheden een kortere
betaaltermijn rechtvaardigt.
7. De factuur dient te zijn voldaan vóór aanvang van de fotoshoot. Indien betaling op dat
moment niet is ontvangen, is opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten of de overeenkomst met onmiddellijke ingang schriftelijk te
ontbinden, zonder gehoudenheid tot schadevergoeding jegens opdrachtgever en
onverminderd de aanspraak van opdrachtnemer op betaling van het voor de te leveren
dienst / product overeengekomen bedrag.
8. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor met opdrachtgever overeen te komen dat
betaling achteraf geschiedt op basis van facturatie. In dat geval wordt binnen zeven (7)
dagen na uitvoering van de fotoshoot een factuur verzonden, welke door opdrachtgever
dient te worden voldaan binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum, tenzij
anders overeengekomen.
9. Het enkele feit dat opdrachtnemer niet direct tot facturatie overgaat of gedurende enige
tijd nalaat een factuur te verzenden, impliceert nimmer afstand van recht of het vervallen
van een vordering. Opdrachtnemer behoudt te allen tijde het recht om alsnog betaling te
vorderen van de overeengekomen vergoeding.
10. Opdrachtnemer behoudt zich te allen tijde het recht voor om (volledige) vooruitbetaling of
enige andere zekerheid voor betaling van opdrachtgever te verlangen.
11. Betaling zal, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen voor consumenten, plaatsvinden
zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.
12. Opdrachtgever is van rechtswege in verzuim indien betaling niet binnen de gestelde
betalingstermijn is voldaan. Vanaf de eerste dag van verzuim is opdrachtgever wettelijke
rente verschuldigd over het openstaande bedrag. Indien opdrachtgever handelt in de

uitoefening van een beroep of bedrijf, is de wettelijke handelsrente verschuldigd ex artikel
6:119a BW.
13. Opdrachtnemer is bij niet tijdige of niet volledige betaling door de opdrachtgever
gerechtigd, zonder dat een hieraan voorafgaande ingebrekestelling is vereist, aan de
opdrachtgever (buiten)gerechtelijke incassokosten in rekening te brengen van 15% over
het overeengekomen totaalbedrag met een minimum van € 40,-, ook voor zover de
daadwerkelijke kosten de rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen. Dit laatste
geldt voor zover dwingendrechtelijke bepalingen zich hier niet tegen verzetten.
14. Bezwaren tegen de factuur schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
15. In afwijking van hetgeen in de leden 11 en 12 bepaald, zullen consumenten, natuurlijke
personen niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf, eerst een schriftelijke
ingebrekestelling ontvangen, waarbij een aanvullend termijn van 14 dagen vanaf de dag
van ontvangst van deze ingebrekestelling wordt aangeboden om alsnog aan de
betalingsverplichting te voldoen, alvorens deze in verzuim komen te verkeren.
16. Wanneer na de schriftelijke ingebrekestelling, bedoeld in het vorige lid, geen betaling volgt,
is de opdrachtgever in verzuim. De buitengerechtelijke incassokosten over de hoofdsom
wordt voor consumenten conform het Besluit Buitengerechtelijke incassokosten (BIK) als
volgt berekend:
a. 15% over de eerste € 2.500,- met een minimum
van € 40,-
b. 10% over de volgende € 2.500,-
c. 5% over de volgende € 5.000,-
d. 1% over de volgende € 190.000,-
e. 0.5 % over het meerdere, met een maximum van
€ 6.775,-

17. Door opdrachtgever gedane betalingen zullen door opdrachtnemer ten eerste in
mindering worden gebracht op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de
opeisbare facturen die het langst openstaan.
18. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of schuldsanering in
het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aan de zijde van de
opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar. Reeds
ontvangen bedragen worden niet gerestitueerd.
19. In geval een gezamenlijk gegeven opdracht zijn de opdrachtgevers, voor zover de
werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk
aansprakelijk voor betaling van het factuurbedrag, ongeacht de tenaamstelling op de
factuur.
9 Overmacht
1. Wordt de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk gemaakt door een oorzaak die
opdrachtnemer niet kan worden toegerekend of waardoor nakoming van haar
verplichtingen in redelijkheid niet van opdrachtnemer kan worden verlangd, dan is
opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het
moment dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te
komen.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: een omstandigheid die
niet te wijten is aan schuld van de opdrachtnemer, en noch krachtens de wet,
rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening kan komen van
opdrachtnemer. Naast deze uitleg van overmacht uit hoofde van de wet en jurisprudentie
wordt onder overmacht tevens begrepen: alle van buiten komende oorzaken, voorzien of
onvoorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen (tijdig) na te komen.
3. Tot de in het tweede lid genoemde overmacht situatie worden ook, maar niet uitsluitend
gerekend: noodtoestand, wanprestaties en overmacht van leveranciers, bezorgers of
andere derden, onverwachte stroom-, elektriciteit-, internet-, computer- en
telecomstoringen, computervirussen, overheidsmaatregelen, onvoorziene
vervoersproblemen, werkonderbrekingen en ziekte.
4. Als de overmacht situatie zich voordoet op het moment dat de verplichtingen van
opdrachtnemer gedeeltelijk zijn nagekomen of deze zal kunnen nakomen, is
opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen c.q. na te komen gedeelte te
factureren. De opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen, als ware er sprake van
een afzonderlijke overeenkomst.
5. Vanaf het moment dat de overmacht situatie tenminste twee maanden heeft geduurd of
wanneer blijkt dat deze blijvend van aard is, mogen beide partijen de overeenkomst door
middel van een schriftelijke kennisgeving, zonder rechterlijke tussenkomst (gedeeltelijk)
ontbinden, zonder dat partijen aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding.
6. Indien opdrachtgever verzoekt om de overeengekomen fotosessie of werkzaamheden te
verplaatsen, en er géén sprake is van een overmachtssituatie aan diens zijde, is
opdrachtnemer gerechtigd om de hiermee gemoeide kosten, waaronder
reserveringsverlies, reeds gemaakte voorbereidingskosten en eventuele kosten van
derden, aan opdrachtgever in rekening te brengen. Een verplaatsing is slechts geldig
indien en zodra deze door opdrachtnemer schriftelijk is bevestigd.
7. Indien opdrachtgever, in het geval van een pandemie of epidemie, de overeenkomst wenst
te verplaatsen of annuleren terwijl er op dat moment géén overheidsmaatregel van kracht
is die de uitvoering daadwerkelijk verhindert, is opdrachtnemer gerechtigd om de
daarmee gepaard gaande kosten (zoals reserveringsverlies, administratiekosten en kosten
van ingeschakelde derden) aan opdrachtgever door te berekenen. Eventuele herplanning
geschiedt uitsluitend in overleg en op basis van beschikbaarheid van opdrachtnemer.
10 Aansprakelijkheid en vrijwaring
1. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor directe schade van opdrachtgever die het
rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de
overeenkomst, en uitsluitend indien opdrachtgever aantoont dat deze tekortkoming is toe
te rekenen aan opdrachtnemer.
2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat in
het betreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekeraar van opdrachtnemer wordt
uitgekeerd, vermeerderd met het toepasselijke eigen risico. Indien om welke reden dan
ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid van
opdrachtnemer beperkt tot het factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking

heeft, met een maximum van € 1.000. Bij opdrachten met een langere looptijd dan zes (6)
maanden geldt een verdere beperking tot het factuurbedrag over de laatste zes (6)
maanden.
3. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:

a. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade,
voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze
voorwaarden;
b. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan
opdrachtnemer kan worden toegekend;
c. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover
de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van
directe schade als bedoeld in dit artikel.

4. Iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor indirecte schade is uitgesloten. Onder
indirecte schade wordt onder meer begrepen: gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen, verminkte of verloren gegane gegevens of materialen, reputatieschade en
schade door bedrijfsstagnatie.
5. Opdrachtnemer is in ieder geval niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan door of
verband houdt met:
a. een overmachtsituatie zoals bedoeld in artikel 9 van deze algemene voorwaarden;
b. aanlevering van onjuiste en/of onvolledige gegevens die door of namens de
opdrachtgever zijn verstrekt;
c. het niet of onjuist opvolgen van adviezen, aanwijzingen of instructies van
opdrachtnemer;
d. gebruik van diensten of producten voor andere doeleinden dan waarvoor deze
bedoeld zijn;
e. overschrijding van uitvoerings- of opleveringstermijnen;
f. verlies van of schade aan bestanden, informatie of materialen tijdens verzending
of digitale overdracht, waaronder via WeTransfer of vergelijkbare platforms;
g. fouten of storingen in apparatuur, software, opslagmedia of digitale diensten van
derden;
h. inbreuken op rechten van derden of verlies van privacygevoelige informatie door
onbevoegde toegang tot systemen of bestanden van opdrachtnemer of
opdrachtgever;
i. het niet behalen van beoogde resultaten of subjectieve teleurstelling over het
creatieve eindproduct;
j. fouten, tekortkomingen of vertragingen aan de zijde van door opdrachtnemer
ingeschakelde derden;
k. weersomstandigheden die zichtbaar zijn op de foto’s. Uitsluitend bij extreme
weersomstandigheden kan opdrachtnemer besluiten de fotosessie te verplaatsen;
l. kleurafwijkingen op niet-gekalibreerde beeldschermen of afwijkingen bij
afdrukken die niet via opdrachtnemer zijn besteld;
m. diefstal van persoonlijke eigendommen van opdrachtgever tijdens de fotosessie;

n. het gedrag van dieren tijdens de fotosessie, waaronder maar niet beperkt tot het
weglopen of ongewenst gedrag. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het
onder controle houden van het dier;
o. het ontbreken van vereiste toestemmingen voor het gebruik van de locatie of het
fotograferen van andere aanwezigen op locatie;

6. Opdrachtgever is gehouden zelf zorg te dragen voor het maken van een back-up van de
door opdrachtnemer geleverde digitale content na ontvangst daarvan.
7. Indien opdrachtgever of diens dier schade veroorzaakt aan materialen, apparatuur of
andere eigendommen van opdrachtnemer, is opdrachtgever gehouden de taxatiewaarde
daarvan te vergoeden.
8. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade geleden door derden
9. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer volledig voor alle aanspraken van derden die
direct of indirect verband houden met de uitvoering van de overeenkomst.
10. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht – indien en voor zover mogelijk – schade te
beperken of ongedaan te maken door herstel of vervangende levering.
11. Een vordering tot schadevergoeding dient uiterlijk binnen veertien (14) kalenderdagen na
ontdekking van de schade of het moment waarop deze redelijkerwijs ontdekt had kunnen
worden, schriftelijk bij opdrachtnemer te zijn ingediend. Bij overschrijding van deze termijn
vervalt het recht op schadevergoeding.
12. De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid gelden
niet in geval van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van opdrachtnemer, of
indien dwingendrechtelijke bepalingen zich daartegen verzetten.
11 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer opdrachtnemer
tekortschiet in de nakoming van haar verplichting(en), tenzij deze tekortkoming gezien
haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
2. In aanvulling op het vorige lid, dient opdrachtgever – in geval van een toerekenbare
tekortkoming die niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is – opdrachtnemer eerst schriftelijk
in gebreke te stellen alvorens tot ontbinding over te mogen gaan, waarbij opdrachtnemer
alsnog een redelijke termijn wordt geboden om de verplichtingen uit de overeenkomst na
te komen.
3. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat de ingebrekestelling
opdrachtnemer daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
4. Opdrachtnemer heeft het recht om de nakoming van de verplichtingen uit de
overeenkomst op te schorten, tot het moment dat alle opeisbare vorderingen op de
opdrachtgever volledig zijn voldaan, indien (1) de opdrachtgever de verplichtingen uit de
overeenkomst niet of niet volledig nakomt, dan wel (2) indien opdrachtnemer kennis heeft
genomen van omstandigheden die opdrachtnemer goede grond geven om te vrezen dat
de opdrachtgever zijn verplichtingen niet (behoorlijk) zou kunnen nakomen of (3) indien
de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst is verzocht zekerheid te stellen voor
de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid blijft uit.
5. Opdrachtnemer is tevens bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden in de in het
vierde lid van dit artikel genoemde situaties, of indien zich andere omstandigheden

voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of
naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd.
6. Ontbinding geschiedt door middel van een schriftelijke kennisgeving en zonder
rechterlijke tussenkomst.
7. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de
opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
8. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te vorderen en is niet
aansprakelijk voor enige schade of gemaakte kosten door de opdrachtgever of derden.
12 Wijziging, beëindiging, annulering en verplaatsing door opdrachtgever
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat aanpassing, aanvulling of
wijziging van de overeengekomen werkzaamheden noodzakelijk is, wordt dit tijdig en in
onderling overleg besproken. Een dergelijke wijziging geldt uitsluitend na uitdrukkelijke
instemming van opdrachtnemer. Eventuele aanpassingen worden beschouwd als
meerwerk en komen op basis van nacalculatie voor rekening van opdrachtgever. Indien
de wijziging leidt tot hogere kosten, een andere kwaliteitsverhouding of een wijziging in de
(op)levertermijn, zal opdrachtnemer opdrachtgever hierover tijdig informeren.
2. Indien zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst nieuwe feiten of omstandigheden
voordoen die de vertrouwensrelatie tussen partijen ernstig verstoren, is opdrachtnemer
gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder
schadeplichtig te zijn jegens opdrachtgever.
3. Indien opdrachtnemer door onvoorziene omstandigheden verhinderd is de overeenkomst
op de overeengekomen datum uit te voeren, stelt zij opdrachtgever daarvan zo spoedig
mogelijk in kennis. Partijen zullen in overleg een nieuwe datum vaststellen. Indien
verplaatsing redelijkerwijs niet mogelijk blijkt, heeft opdrachtgever het recht de
overeenkomst te ontbinden voor zover deze nog niet is uitgevoerd. In dat geval vervalt de
betalingsverplichting voor het niet-uitgevoerde gedeelte van de opdracht.
4. Opdrachtnemer is gerechtigd een fotoshoot te onderbreken, verplaatsen of annuleren
indien zich naar haar oordeel extreme weersomstandigheden voordoen die de uitvoering
wezenlijk belemmeren. In dat geval stelt opdrachtnemer opdrachtgever zo spoedig
mogelijk op de hoogte en zal in overleg een alternatieve datum worden vastgesteld. De
beoordeling van wat onder “extreme weersomstandigheden” valt, komt uitsluitend toe
aan opdrachtnemer.
5. Indien opdrachtgever de overeenkomst wil annuleren, dient dit schriftelijk te gebeuren.
Indien de overeenkomst op afstand met een consument is gesloten, geldt het wettelijk
herroepingsrecht van veertien (14) kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst.
Indien de uitvoering reeds is begonnen binnen deze termijn of indien opdrachtgever
handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is het herroepingsrecht uitgesloten.
6. Bij annulering van de overeenkomst door opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd een
annuleringsvergoeding in rekening te brengen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
De volgende staffel is van toepassing:
a. Annulering tot vijf (5) weken voor aanvang van de werkzaamheden: 10% van de
overeengekomen prijs;
b. Annulering tussen vijf (5) en drie (3) weken voor aanvang: 20% van de
overeengekomen prijs;

c. Annulering tussen drie (3) en twee (2) weken voor aanvang: 30% van de
overeengekomen prijs;
d. Annulering tussen twee (2) weken en 48 uur voor aanvang: 50% van de
overeengekomen prijs;
e. Annulering binnen 48 uur voor aanvang: 100% van de overeengekomen prijs.
7. Indien opdrachtgever verzoekt om verplaatsing van de fotoshoot of andere
overeengekomen werkzaamheden, is opdrachtnemer gerechtigd de hiermee gemoeide
kosten, zoals gereserveerde tijd, voorbereidingskosten of door opdrachtnemer reeds
ingeschakelde derden, aan opdrachtgever in rekening te brengen. Verplaatsing is
uitsluitend mogelijk na uitdrukkelijke bevestiging door opdrachtnemer en op basis van
beschikbaarheid.
8. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om in geval van pandemieën, epidemieën of
andere overheidsmaatregelen die de uitvoering niet formeel onmogelijk maken, maar de
omstandigheden wel aanzienlijk beïnvloeden, de fotoshoot te verplaatsen. Indien
opdrachtgever in zo’n situatie op eigen initiatief verplaatst, is opdrachtnemer gerechtigd
de hierdoor ontstane kosten in rekening te brengen.
9. Opdrachtnemer is gerechtigd alle reeds door opdrachtgever er betaalde bedragen te
verrekenen met de door opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.
13 Intellectuele eigendomsrechten en gebruikslicentie
1. Alle intellectuele eigendomsrechten op de door opdrachtnemer in het kader van de
overeenkomst vervaardigde of ter beschikking gestelde content – waaronder begrepen,
maar niet beperkt tot: foto’s, digitale bestanden, directe downloads, (online) cursussen,
adviezen, teksten, grafische ontwerpen en overige materialen – berusten uitsluitend bij
opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

2. Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend een niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-
sublicentieerbaar gebruiksrecht voor de doeleinden zoals uitdrukkelijk schriftelijk

overeengekomen. Tenzij anders overeengekomen, is het opdrachtgever niet toegestaan
de content te verveelvoudigen, openbaar te maken, te verwerken, te verkopen, te
bewerken, aan te passen, aan derden ter beschikking te stellen of op andere wijze
commercieel te exploiteren zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtnemer.
3. De tussen partijen gesloten overeenkomst omvat, tenzij schriftelijk anders
overeengekomen, geen enkele opdracht of verplichting tot overdracht van een
intellectueel eigendomsrecht van opdrachtnemer aan opdrachtgever.
4. Het is opdrachtgever niet toegestaan beeld- of geluidsopnamen, screenshots of
printscreens te maken van onbewerkte beelden of previews, waaronder beelden op
sociale media, websites of in digitale galerijen, tenzij met voorafgaande schriftelijke
toestemming van opdrachtnemer.
5. Opdrachtgever is niet gerechtigd de content te gebruiken voor andere doeleinden dan
waarvoor deze op grond van de overeenkomst is verstrekt. Indien opdrachtgever de
content voor andere of aanvullende doeleinden wenst te gebruiken, dient daartoe
voorafgaand een aanvullende schriftelijke overeenkomst te worden gesloten.
6. Commercieel gebruik van de content of publicatie van de content via (sociale) kanalen van
derden is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van

opdrachtnemer. In dat geval is opdrachtgever gehouden de naam van opdrachtnemer
duidelijk en correct te vermelden, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
7. Het is opdrachtgever niet toegestaan de content in te zenden voor wedstrijden,
wedstrijden van derden of vergelijkbare doeleinden, tenzij vooraf schriftelijk anders is
overeengekomen.
8. Het is opdrachtgever niet toegestaan wijzigingen aan te brengen in de content, waaronder
begrepen – maar niet beperkt tot – het bijsnijden van beelden, het wijzigen van licht, kleur
of contrast, het toepassen van filters (zoals Instagramfilters), het plaatsen van teksten of
overlays, of enige andere vorm van bewerking zonder schriftelijke toestemming van
opdrachtnemer.
9. Bij publicatie van de content binnen de overeengekomen doeleinden is opdrachtgever
gehouden de naam van opdrachtnemer te vermelden, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
10. Handelen in strijd met de bepalingen van dit artikel geldt als een inbreuk op de
intellectuele eigendomsrechten van opdrachtnemer. In geval van inbreuk is opdrachtgever
een onmiddellijk opeisbare vergoeding verschuldigd van driemaal het gebruikelijke
licentietarief, met een minimum van € 500,-, onverminderd het recht van opdrachtnemer
op aanvullende schadevergoeding. De vergoeding wordt door opdrachtnemer kenbaar
gemaakt per schriftelijke sommatie.
11. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de in het kader van de overeenkomst
vervaardigde content te gebruiken voor haar eigen promotionele doeleinden, waaronder
– maar niet beperkt tot – opname in portfolio, op website, sociale media en in andere
uitingen van haar onderneming:
a. Indien op de betreffende content geen persoonsgegevens zichtbaar zijn, mag
opdrachtnemer de content gebruiken, tenzij opdrachtgever voorafgaand aan de
uitvoering van de overeenkomst schriftelijk bezwaar heeft gemaakt;
b. Indien op de betreffende content wel persoonsgegevens zichtbaar zijn, zal
opdrachtnemer voorafgaand schriftelijke toestemming vragen aan opdrachtgever.
In dat geval wordt gebruikgemaakt van een toestemmingsformulier.

12. Indien derden (zoals leveranciers, publicaties, platforms of andere betrokkenen) zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer de content van
opdrachtnemer openbaar maken, publiceren, bewerken, kopiëren of verspreiden, vormt
dit een inbreuk op het auteursrecht van opdrachtnemer. Indien deze handelingen
plaatsvinden met medeweten, toestemming of nalatigheid van opdrachtgever, is
opdrachtgever volledig aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade.
13. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer reeds bij voorbaat volledig voor alle schade,
kosten en aanspraken – waaronder mede begrepen kosten van juridische bijstand en
handhaving – die voortvloeien uit of verband houden met enige inbreuk op de intellectuele
eigendomsrechten van opdrachtnemer door opdrachtgever of derden aan wie
opdrachtgever direct of indirect toegang heeft gegeven tot de content. Opdrachtgever is
gehouden opdrachtnemer desgevraagd ook daadwerkelijk en volledig schadeloos te
stellen voor alle hieruit voortvloeiende schade. Indien het gebruik door derden wel
rechtmatig geschiedt (bijvoorbeeld op initiatief van opdrachtgever en met voorafgaande
schriftelijke toestemming van opdrachtnemer), is opdrachtgever gehouden te zorgen voor

correcte en volledige naamsvermelding van opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders is overeengekomen.
14. Opdrachtnemer behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om in geval van (dreigende)
inbreuk op haar auteursrechten of andere intellectuele eigendomsrechten alle
noodzakelijke juridische maatregelen te treffen, waaronder het starten van een
gerechtelijke procedure of het inschakelen van een handhavingsinstantie. Alle kosten die
opdrachtnemer in redelijkheid moet maken om haar rechten te doen gelden, komen voor
rekening van de inbreukmakende partij.
15. Voor zover opdrachtnemer beelden waarop opdrachtgever of derden herkenbaar zijn
afgebeeld, gebruikt binnen de in artikel 13.11 genoemde reikwijdte (zoals voor haar
portfolio of sociale media), geeft opdrachtgever daarvoor bij voorbaat ondubbelzinnig en
onherroepelijk toestemming. Opdrachtgever verklaart afstand te doen van enig recht op
bezwaar, vergoeding of beperking met betrekking tot dit gebruik, tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders overeengekomen. Deze bepaling heeft het karakter van een quitclaim
en sluit elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer uit voor rechtmatig gebruik van
dergelijke content binnen de overeengekomen context.
16. Opdrachtgever staat er jegens opdrachtnemer voor in dat derden zich aan de
verplichtingen uit dit artikel houden.
14 Fotoproducten
1. Indien opdrachtgever, naast de levering van digitale fotobestanden, tevens (op maat
gemaakte) fysieke fotoproducten wenst af te nemen – waaronder, maar niet beperkt tot,
fotoalbums, vergrotingen, wanddecoraties of extra afdrukken – zijn daarop de navolgende
bepalingen van dit artikel van toepassing. Op dergelijke op specificatie van opdrachtgever
vervaardigde producten is het wettelijke herroepingsrecht niet van toepassing. Deze
producten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht ex artikel 6:230p sub f BW.
Retournering of restitutie is derhalve uitgesloten.
2. De door opdrachtnemer gehanteerde tarieven voor fotoproducten zijn inclusief
ontwerpkosten, de kosten van de externe leverancier en standaard verzendkosten.
Eventuele extra wensen van opdrachtgever (zoals spoedlevering, luxe afwerking of
afwijkend formaat) kunnen aanleiding geven tot aanvullende kosten, die afzonderlijk
worden gefactureerd.
3. De opgegeven levertijden voor fotoproducten zijn indicatief en afhankelijk van de planning
en levertijd van de betreffende leverancier. Overschrijding van de opgegeven termijn geeft
opdrachtgever geen recht op ontbinding, opschorting of schadevergoeding.
4. Op fotoalbums, vergrotingen en andere fysieke fotoproducten zijn uitsluitend de
garantiebepalingen van de desbetreffende leverancier van toepassing. Opdrachtnemer
treedt niet op als fabrikant en verleent geen aanvullende garantie.
5. Indien opdrachtgever een fotoalbum, vergroting of ander product bestelt, dient
opdrachtgever zelf de foto’s te selecteren die hij daarin wenst op te nemen. Na ontvangst
van het conceptontwerp kan opdrachtgever één (1) revisieronde laten uitvoeren, mits de
correcties binnen veertien (14) kalenderdagen na verzending van het concept schriftelijk
aan opdrachtnemer worden doorgegeven.
6. Indien opdrachtgever binnen de genoemde termijn van veertien (14) kalenderdagen geen
opmerkingen of revisieverzoeken kenbaar maakt, wordt het ontwerp geacht stilzwijgend

te zijn goedgekeurd. Na expliciete of stilzwijgende goedkeuring zal opdrachtnemer het
ontwerp ter productie aanbieden bij de leverancier. Wijzigingen zijn vanaf dat moment niet
meer mogelijk en opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of
omissies in het definitieve product.
7. Opdrachtgever is gehouden het geleverde fotoproduct na ontvangst direct te controleren
op zichtbare gebreken of transportschade. Eventuele klachten dienen binnen drie (3)
kalenderdagen na ontvangst schriftelijk aan opdrachtnemer te worden gemeld, onder
bijvoeging van duidelijke omschrijving en foto’s van het gebrek. Na het verstrijken van deze
termijn wordt het product geacht conform de overeenkomst te zijn geleverd.
15 Geheimhouding
1. Wanneer partijen kennisnemen van informatie van de andere partij waarvan zij
redelijkerwijs kunnen weten dat het een vertrouwelijk karakter heeft, maken zij deze
informatie op geen enkele wijze bekend aan derden. Een uitzondering hierop geldt
wanneer wet- en regelgeving of beroepsverplichtingen tot bekendmaking verplicht c.q. dit
noodzakelijk maken.
2. Het is opdrachtgever niet toegestaan de inhoud van adviezen, (online) sessies c.q.
trainingen en andere al dan niet schriftelijke uitlatingen te vermenigvuldigen, openbaar te
maken, of anderszins aan derden ter beschikking te stellen, behoudens de uitdrukkelijke
voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
3. De gegevens en informatie die opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekt, zal
opdrachtnemer zorgvuldig bewaren.
16 Klachten
1. Klachten met betrekking tot geleverde diensten en/of producten dienen schriftelijk
binnen veertien (14) dagen na levering of uitvoering, dan wel binnen veertien (14) dagen
na de ontdekking van het gebrek indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek
redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar
gemaakt. Voor zover in deze algemene voorwaarden een kortere klachttermijn is
bepaald – zoals bij fysieke fotoproducten – prevaleert die specifieke regeling boven de
in dit artikel genoemde termijn.
2. Indien opdrachtgever tijdens de fotoshoot een klacht heeft over de uitvoering van de
werkzaamheden – bijvoorbeeld naar aanleiding van getoonde previews op de camera –
dient deze klacht direct en ter plaatse kenbaar te worden gemaakt aan opdrachtnemer,
zodat opdrachtnemer in de gelegenheid wordt gesteld de klacht onmiddellijk te
verhelpen.
3. Klachten met betrekking tot de uitvoering van de fotoshoot die pas na afloop van de
shoot worden gemeld, alsmede overige klachten die niet binnen veertien (14)
kalenderdagen na levering van de dienst of het product schriftelijk bij opdrachtnemer
zijn ingediend, hoeven door opdrachtnemer niet in behandeling te worden genomen.
Opdrachtnemer is in dat geval gerechtigd aanvullende kosten in rekening te brengen
voor behandeling van de klacht, dan wel de klacht te weigeren.
4. Klachten dienen schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend via het e-mailadres dat
reeds is gebruikt voor correspondentie tussen partijen, dan wel per aangetekende post

naar het bij de Kamer van Koophandel geregistreerde vestigingsadres van
opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
5. Opdrachtgever dient gemotiveerd aan te geven wat de inhoud van de klacht is. Na
ontvangst van de ingediende klacht, zal opdrachtnemer binnen 7 werkdagen een
ontvangstbevestiging per e-mail sturen aan opdrachtgever.
6. Opdrachtnemer dient te allen tijde in de gelegenheid te worden gesteld eventuele
gebreken waarop de klacht betrekking heeft zelf te herstellen, voor zover herstel
redelijkerwijs mogelijk is.
7. Klachten en/of bezwaren schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
8. Na genoemde termijnen in dit artikel, worden klachten en/of bezwaren niet meer in
behandeling genomen en vervalt het recht van reclame voor de opdrachtgever. Alle
gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de opdrachtgever.
9. De in dit artikel opgenomen bepalingen gelden voor zover dwingendrechtelijke
bepalingen met betrekking tot consumenten zich hier niet tegen verzetten.
10. Opdrachtnemer bericht klager binnen 10 werkdagen nadat de ontvangst van de klacht
aan klager bevestigd is over de uitkomst van de klacht. Indien een ingediende klacht
naar het oordeel van opdrachtnemer gegrond is, biedt opdrachtnemer een passende
oplossing aan. Indien niet direct een passende oplossing geboden kan worden, zal een
indicatie worden gegeven waarbinnen het antwoord met die oplossing alsnog kan
worden verwacht. In het andere geval wordt klager bij met redenen omkleed antwoord
geïnformeerd dat de klacht ongegrond is verklaard.
11. Een klacht zal door de opdrachtnemer altijd vertrouwelijk worden behandeld.
17 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, producten en diensten zijn deze
algemene voorwaarden van toepassing en is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag en andere van toepassing zijnde
Internationale wet- en regelgeving is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. Indien tussen partijen een geschil ontstaat dat voortvloeit uit of verband houdt met de
overeenkomst, zullen partijen zich eerst inspannen om het geschil in onderling overleg op
te lossen. Indien overleg niet tot een oplossing leidt, is uitsluitend de rechtbank in het
arrondissement waar opdrachtnemer is gevestigd, behoudens dwingendrechtelijke
bepalingen, exclusief bevoegd kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen,
mits allereerst de klachtenprocedure doorlopen is.

Bak Geluk

” Ik ben heel erg blij met de mooie foto’s die Evelyn heeft gemaakt van mij bakkend in de keuken. Super leuke middag gehad en daarna een hele mooie selecties aan foto’s ontvangen, die kan ik nu gebruiken als promotie materiaal voor mijn social media. Super blij mee en zeker voor herhaling vatbaar! ”

Esmeralda – Bakgeluk

Marrie Velberg

prachtig, je hebt zijn blik zo mooi vast gelegd. Wij zijn super blij met de foto’s. Dankjewel! ”

Fotoshoot van hun hond Rae